the same for everyone.

Idag på engelskan hade vi en väldigt eldig diskussion om rökare ska få samma vård som icke rökare om dom får en lungsjukdom.
Jag och therese ansåg att visst skulle dom det, alla är människor varesig dom röker eller inte, medans jenny och shila mer eller mindre ansåg att rökare får skylla sig själva om dom röker för dom vet att det finns risk för att få en lungsjukdom.
Theres tog upp det bästa exemplet någonsin som till och med fick mig att tycka som jag tyckte ännu starkare, hon sa : "om jag blir våldtagen och får en könsjukdom och hanna har sex med sin pojkvän och får samma sjukdom, ska jag få bättre vård då bara för att jag inte valde att ha sex?" Shila tyckte inte alls att det var samma sak men vad är skillnaden undrar jag? Man vet att det alltid finns en risk i att ha oskyddat sex, även om personen i fråga tror sig vara frisk kan det finnas något som lurar under ytan, och livmoderhalscancer som tydligen alla killar bär på är ju en otroligt stor risk oberoende på vem det är man har sex med eftersom att detta inte är något som drabbar män vilket betyder att de omöjligt kan veta om de har det eller inte.
Om någon får en sjukdom förtjänar dom den vård som kan ges, varesig det är självförvållat eller inte, det finns risker i allt vi gör, ät en rostad macka du kan få cancer, ät ett chips och du kan få cancer, sätt dig i en bil, du riskerar att krocka och dö. Man ska leva för stunden och jag tänker inte planera mitt liv utifrån att jag ska må bra när jag är 70, vem vet jag kanske sätter mig i den där bilen den där gången som jag inte borde, jag kanske bara tröttnar och känner att nej nu räcker det och låter allt sluta där. Jag tänker göra som jag känner för, jag tänker äta den där mackan när jag vill, jag tänker vräka i mig dom där chipsen när jag är sugen och jag tänker ta den där cigaretten om jag vill det. Än så länge är det "alla liv är lika mycket värda" som gäller, om vi är mot dödsstraff i sverige varför skulle vi då låta någon ruttna och dö av en lungsjukdom bara för att man tog risken och njöt några stunder varje dag? idioti.

Kommentarer
Postat av: Alfahanna

Jag tycker det låter idiotiskt att anse att rökare inte ska få samma vård som icke-rökare.

2008-04-13 @ 17:18:41
URL: http://alfahanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0